Dr. Strényer Ferenc belgyógyász, kardiológus, repülőorvostan és diabetológus főorvos, a győri Petz Aladár Megyei Oktató Kórházban dolgozik, diabetológiai, családorvosi és szakdolgozói továbbképzések rendszeres előadójaként és a betegek számára készített oktató anyagok szerzőjeként is ismert. Nevével és írásaival legtöbbet honlapunk „Jogszabályok és rendeletek" oldalán találkozhatunk, hiszen fáradhatatlan a frissen megjelenő módosítások, jogszabály-értelmezések mielőbbi ismertetésében, illetve az ezzel kapcsolatos kommentárok megjelenésében.
Hogyan értesül a sokszor utolsó órában megjelenő jogszabályi változásokról? Minden éjjel megnézi, hogy jelent-e meg valami újabb rendelet?
Valóban mióta 2008-ban létrehoztuk a honlapon a „Jogszabályok és rendeletek" rovatunkat nem volt olyan este, hogy ne futottam volna át az aktuális Magyar Közlönyt. Így lehet azt biztosítani, hogy kollégáink a lehető leghamarabb értesüljenek a diabetológiát érintő aktuális jogszabályi változásokról.
Mindezek mellett OEP Honlap-figyelőt, változáskövető rendszert is folyamatosan használom. Ez a
www.oep.hu weblapon közzétett új információkról automatikus e-mail formájában gyors tájékoztatást ad. Ez nem helyettesítheti azonban azt, hogy a minden hónap 15.-e után a módosított és a következő hónap első napjáig véglegesített publikus gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-törzs munka és végleges verzióit ne kellene tételesen átnéznem. Így lehetséges az, hogy minden hónap első napjaiban, mihelyt felkerül az OEP honlapra „Az emelt, kiemelt indikációhoz kötött támogatási kategóriába tartozó betegségcsoportok, indikációs területek és a felírásra jogosultak köre" tájékoztatást tudunk adni a diabetológiát és a belgyógyászatot érintő változásokról. Ha ez egy kicsit később történik meg, az nem a szerkesztőség hibája, mivel az aktuális OEP közlemény mindig késik jó néhány napot.
Amikor létrehoztuk „Jogszabályok és rendeletek" rovatunkat, a cél az volt, hogy segítsünk eligazodni a jogszabályok „dzsungelében", és naprakészen követhető legyen a gyógyszer és gyógyászati segédeszköz felírásról a tájékoztatás. Azt hiszem, a célt sikerült elérni, de azt álmomban sem gondoltam akkor, hogy ez mekkora erőfeszítést igényel a gyakori jogszabályváltozás miatt. Azóta számtalanszor változtak a gyógyszer és gyógyászati segédeszköz felírásai szabályok, egyéb, új, bennünket is húsba vágóan érintő rendeletek kerültek bevezetésre (pl. jogosítvány). A rovat miatt valóban szinte minden nap éjszakázom, több mint 200 mappában közel 2000 dokumentum mesél az elmúlt 5 évről a számítógépemen.
Előfordult az is, hogy megjelent a jogszabály, Ön rájött, hogy az nem mindenben alkalmazható a gyakorlatban, erre felhívta a jogalkotó figyelmét, aki módosította a szöveget. Pontosan hogyan történt mindez?
Áttételesen igen, de közvetlenül természetesen nem. Az MDT honlapja - a
www.diabet.hu - egy hírforrás, a „Jogszabályok és rendeletek" rovat létrehozásával a szerkesztőségnek az volt a célja, hogy korrekt tájékoztatást nyújtson olvasóinak az új jogszabályokról, kiemelve abból a diabetológiát közvetlenül érintő részeket. Az, hogy egy jogszabály nem mindenben felel meg a gyakorlatban, az szakmai és finanszírozási egyeztetést igényel, ez nem szerkesztőségi kompetencia. Addig, míg a jogszabály érvényben van, akármilyen is az, azt kell betartani! De azért az többször előfordult, hogy míg a jogszabály változtatatást a szakmának sikerült elérnie az OEP állásfoglalása alapján a mindennapi munkánkat sikerült átmenetileg megoldani. Ebből kiemelném azt a fél éves interregnumot, amikor jogszabály szerint csak endokrinológus írhatott volna vércukormérőt. Akkor a jogalkalmazó OEP-től a következő állásfoglalást sikerült megkapnunk:
"A vércukormérőkkel kapcsolatos helyzet rendeződéséig, nagyon pragmatikusan azt tudom mondani, hogy az ellátás veszélyeztetése nélkül lássák el feladataikat a belgyógyász szakképesítésű kollégák, az OEP pedig nem fog ezen a területen aktív ellenőrzési tevékenységet folytatni ebben az átmeneti időszakban." A jogalkalmazó és ellenőrzési funkciókat ellátó OEP-pel technikai kérdéseket illetően van kapcsolat.
Ezek szerint "szabad bejárása" van az OEP-hez?
Azért ez így nem teljesen igaz. De a jogszabályok esetében gyakran felmerül a gyakorlati alkalmazást illetően kérdés, ezekben, mint bárki másnak lehetőségem van állásfoglalást kérni. Ezeket aztán „közkinccsé" lehet tenni. Több esetben fordult elő, hogy az aktuális gyógyszertörzsben megjelent változások hibásan kerültek át a kiemelt indikációs körbe, illetve egyéb szempontból akár a jogszabály, akár az OEP közlemény „sajtóhibás" volt. Ezek javítására mindig javaslatot tettem az OEP felé.
Mindezek alapján mi a tapasztalata, figyelembe veszik az észrevételeket, amelyeket időnként szóvá tesz?
Az állásfoglalások tekintetében az OEP mindig készséges volt szerkesztőségünkkel szemben. A sajtóhibák javítására vonatkozó és egyéb technikai javaslatokat kivétel nélkül köszönettel vették, és kijavításukról azonnal intézkedtek.
Mi a véleménye az elmúlt 1 év analóg inzulinnal kapcsolatos változásairól?
Alapfilozófiám az, hogy egy hírforrásnak ne legyen véleménye. De most tegyünk kivételt. Hát nem lett egyszerűbb! 2009-ben az analóg ellenőrzés után az OEP a rendelet szövegének egyszerűbbé és egyértelművé tételét ígérte. Ehhez képest az analóg inzulinok támogatott indikációit illetően korábbi 4 sor helyett tavaly 24, de még most is 19 sornál tartunk. Elkeserített, hogy 2012 januárjában a jogalkotó tulajdonképpen mindenfajta előzetes egyeztetés nélkül adta ki a 7 % - osként elhíresült, 2/2012. (I.3.) NEFMI rendeletet, mely végül is nem került bevezetésre. Annak viszont örülök, hogy az idén újra módosított 8%-os rendelet úgy született meg, ahogyan mindig is kellene, vagyis a szakma és a finanszírozó egyeztetése és társadalmi vita után konszenzus eredményeképpen.
Hogyan értelmezi a szeptember elsejétől érvényes gyógyszerfelírási módosításokat? Sokan ma is úgy tudják, hogy ez azt jelenti, innentől fogva 1 receptre több havi inzulin is felírható.Szerintem az inzulin felírásában változás nincs! Ha indokolt volt eddig is fel lehetett írni egy receptre 3 havi adagot. Még 2012 augusztusában az inzulinok egy receptre történő több havi felírását illetően kialakult bizonytalanság miatt a „44/2004. (IV. 28.) ESzCsM rendelet az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek rendeléséről és kiadásáról" szóló rendelet receptfelírási részének értelmezésének kérdésében az MDT Web-szerkesztőség kérdéssel fordult az OEP-hez. Akkor a kérdésre dr. Szőkéné dr. Süveges Piroska orvos-elemző Országos Egészségbiztosítási Pénztár Ártámogatási Főosztály részéről a következő választ adta
„A jogszabály szerint fel lehet írni, ha dokumentálja, és a receptre ráírja, hogy mennyi ideig, mely időpontig elegendő a gyógyszer". Ezt, akkor hírként le is közöltük.
A személyes véleményem az, hogy inzulint, ha indokolt továbbra is lehet felírni egy receptre 3 hónapra, mivel az új rendeletben a korábban erről rendelkező 11. § 4 pont nem változott.És végül, ez itt a reklám helye, a frissített rendeletet megtalálják „Jogszabályok és rendeletek" rovatunkban.
Köszönöm a beszélgetést és a kitartó, fáradhatatlan munkát, amit a hazai diabetológusok, belgyógyászok és betegek érdekeiben végez!
A Magyar Diabetes Társaság Web-szerkesztősége nevében
Dr. Földesi Irén