Lejárt a biztonsági időkorlát.
Ha az oldal űrlapot is tartalmaz, annak mentése csak érvényes bejelentkezéssel lehetséges.
A bejelentkezés érvényességének meghosszabbításához kérjük lépjen be!
Felhasználó név:
Jelszó:
 
 

MDT APP

Töltse le ingyenes mobil alkalmazásunkat!

Letöltés

Magyar Diabetes Társaság

hungarian diabetes association

diabet partneri hirek

Az MDT hírarchívuma


Hírkategória: Összes hírkategória
  • Multikat győzött le a vizeletvizsgálókat gyártó magyar vállalkozás
    2011.08.29.origo.hu, MDT Web-szerkesztőségHírkategória: Általános
    Vércukorszintmérő és vizeletvizsgáló gépeivel nőtt nagyvállalattá a Zettwitz család tulajdonában lévő, nevében a magyar népmeséket idéző 77 Elektronika Kft. Legújabb fejlesztésű vizeletvizsgáló gépükkel két multi közé robbantak be a világpiacon, a termék eladásával idén tízmilliárd forint fölé kerül az árbevételük. Az innovációs szövetség elnöke szerint ők a példa arra, hogyan tud magyar vállalkozás a kutatás-fejlesztéssel eredményt elérni.
    Multikat győzött le a vizeletvizsgálókat gyártó magyar vállalkozásKétszer talált kincset érő piaci rést termékeivel az orvosiműszer-gyártásban a 77 Elektronika Kft. Az első, vércukorszintmérő géppel a magyar és kelet-európai piacon lettek sikeresek, a második, vizeletvizsgáló berendezéssel a magyart ugyan nem, de két nagy multinacionális vállalatot megelőzve a világpiacot meghódították. A kutatás-fejlesztésre sok pénzt áldozó családi vállalkozás idén már nagyvállalattá válik, miután nagy valószínűséggel átlépik a 10 milliárd forintos árbevételt.

    A cég tulajdonosa a Zettwitz család. Zettwitz Sándor az ügyvezető igazgató, rajta kívül felesége, lánya és vejének öccse rendelkezik részesedéssel a cégben. A cég alapítói azért választották a 77 Elektronika elnevezést, mert magyaros nevet akartak, de olyat, amit külföldön is megértenek: "olyan egyszerű, és nagyszerű, mint a 77 magyar népmese".

    A sikert hozó tipp
    A 77 Elektronika Kft. vezetői azt mondják, véletlenszerűen találtak rá arra a termékre, amely sikert és több százmillió forintos nyereséget hozott (2010-ben 853 millió forintot a cég eredménykimutatása szerint). Az 1986-os alapításnál a vállalkozás úgy indult el, hogy még nem rendelkezett világos profillal, csak annyit tudtak Zettwitzék, hogy elektronikával akarnak foglalkozni. Zettwitz Sándor, a vállalkozás gépészmérnök végzettségű ügyvezető igazgatója azt mondta, "az alakuló cég kereste a profilját, próbálkoztunk mindenfélével".

    Az első kísérleti termékek közt volt olyan berendezés, amely a virágföldbe dugva jelezte, hogy szükség van-e locsolásra, de olyan is, amely gyerek- és felnőttpelenkákról állapította meg viselése közben, hogy bepiszkolódtak-e (egy svéd gyártó érdeklődött is, de végül elállt az üzlettől). A kezdeti ötletek nem váltak be, a sikert hozó terméket véletlenül találták meg. A család balatoni nyaralószomszédja egy diabétesszel foglalkozó orvos volt, aki felvetette, hogy lehet-e olcsó, az 1980-as évek importkorlátai között beszerezhető és a beteg által otthon használható vércukorszintmérő berendezést gyártani.

    Vizelet és vér
    "A kifejlesztett készülék telitalálat volt. Nagy is volt, csúnya is volt, nehéz is volt, de volt egy jó tulajdonsága: jól mért, így a szakma mellé állt" - mondta Zettwitz Sándor. A kismértékű beruházást igénylő berendezés Zettwitz szerint azért lett sikeres, mert egy piaci rést fedett le, Kelet-Európában ugyanis nem gyártottak, és a 77 Elektronikán kívül ma sem gyártanak egyéni vércukorszintmérőt. Emellett az ügyvezető azt is a felfutás okaként említette, hogy a cukorbetegek száma emelkedett (a KSH adatai szerint 1999-ben tízezer lakosra 458,4, 2007-ben 859,1 cukorbeteg jutott), ezért "pont idejében jöttünk egy hiányt pótló készülékkel".

    Az első a vércukormérő termékcsalád volt, amellyel Magyarországon piacvezetők lettek. A már hatvanadik generációnál járó berendezést a cukorbetegek vásárolják az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) támogatásával. Az eladások többségét a hazai piac adja, de jelentős mértékben értékesítenek Kelet-Európában is, szerényebb mértékben Nyugat-Európában. A vércukorszintmérők világpiacán sok márka van jelen, köztük 3-4 nagyvállalaté, a cég velük nem igazán tud versenyezni - mondta Zettwitz Sándor.

    Egy másik termékkel azonban a nagy multinacionális elektronikai vállalatokkal is fel tudta venni a versenyt az E77. 1991-ben kezdték fejleszteni és 1993-ban készült el egy új termékcsalád, a vizeletvizsgáló berendezés, amellyel Zettwitz Sándor szerint "szintén beletaláltunk a lukba", vagyis ismét nagy hasznot hozó piaci résre leltek. A szerkezettel a háziorvosokat célozták meg, kis mérete miatt ugyanis könnyen hordozható, és egy mérés anyagköltsége 70-75 forintba kerül. Ezzel olcsón lehet helyben szűrni a pácienseket ahelyett, hogy az OEP költségén a központi laborokba utaztassák őket.

    Együtt a multival
    A kisméretű berendezés egyedi volt a piacon, a ma már a svájci Roche gyógyszeripari csoporthoz tartozó német Böhringer Mannheim vállalatnak meg is tetszett egy düsseldorfi kiállításon 1994-ben, így velük együttműködésben máig 60 ezer darabot tudtak eladni. Az E77 a vércukorszint-mérő gépekhez szükséges tesztcsíkok alapját is a Roche-tól szerzi be, majd maga készíti el a forgalomba hozandó kelléket. A kisméretű vizeletvizsgálókat a Roche saját márkanevén értékesíti, itt az E77 csak a háttérben álló gyártó lett.

    Hodossy Lajos, a Roche Magyarország Kft. diagnosztikai divízióért felelős ügyvezető igazgatója szerint a Roche azért vállalja fel az E77 termékeit, mert valóban világszínvonalat képesek nyújtani. Ennek az előnye az, hogy a nagyobb egészségügyi intézmények egyszerre szoktak nagyobb tételben beszerezni, így a Roche-on keresztül jobban tud érvényesülni termékével a magyar vállalkozás. Szerinte mind a tesztcsíkokból, mind a gépekből milliárdos forgalmat bonyolít le a két cég, ami "a Roche életében is komoly tétel".

    "Kemény üzletember, nehéz nála megegyezést elérni, de ha valamire igent mond, azt tűzön-vízen keresztülviszi" - mondta Zettwitz Sándorról Hodossy Lajos. Szerinte az E77 vezetője "nyertes-nyertes" koncepciókban gondolkodik, és hajlandó rövid távú haszonról lemondani az eredményes együttműködés érdekében, ezért is tud a multival úgy együttműködni, úgy hogy az mindkét cég számára előnyös.

    A könnyen szállítható gép Japánban is sikeres volt, ahol a háziorvos gyakrabban jár házhoz, így jól tudta használni a kis gépet. A forint jennel szembeni erősödése 2005 körül azonban megakasztotta az ottani üzletet, a jen árfolyama 2,6 forintról 1,7 forintra mérséklődött, ami már veszteségessé tette a japán eladásokat. Bár a jen azóta ismét erősödött, közben a rivális japán Arkray kihasználta a magyar versenytárs árfolyamból származó gondjait. 2010-ben az ázsiai bevétel kevesebb mint fél százaléka származott jenben vezetett eladásból.
       
    "Nagyon beütött" a laborgép
    A 2000-es évek első felében a vizeletvizsgáló gépekre új igény támadt a nagyobb mennyiségű vizsgálatot végző intézményeknél, amelyek számára azonban már nem volt elég a kis mérő kapacitása. A nagyobb laborok, kórházak számára, ahol nagy mennyiségű vizeletvizsgálatot kell végezni, új gép jelentett megoldást. Először egy tíz paramétert mérni képes félautomata kémiai vizsgálóberendezéssel állt elő a cég 2006-ban, amelyet később továbbfejlesztettek egy óránként 270 teszt elvégzésére képes, automata készülékké.

    A gép, amelyet Zettwitz Sándor "zászlóshajónak nevezett", "nagyon beütött a piacra". Ez a "piac" azonban inkább a külföldöt jelenti, Magyarországon, ahol az ügyvezető szerint csak idén kezdett felfutni a szerkezet értékesítése, eddig csak egy tucat gépet adtak el. A világpiacon viszont óriási a siker, pedig két multi, egy japán és egy amerikai nagyvállalat osztozott korábban a piacon, amiből a budapesti vállalkozás mára 35-40 százalékot tudott elhódítani. A cég árbevételének közel 40 százalékát már ez a berendezés adja, és ennek köszönheti a cég, hogy a válság ideje alatt is növekedni tudott. Az E77 adatai szerint Nyugat-Európába az elmúlt két évben négyszáz gépet adtak el, a két nagy konkurens összesen kétszázat.

    Az ügyvezető szerint azzal nyertek versenyt a nagyvállatokkal szemben, hogy az orvosi alkalmazáshoz közelebb álló megoldást fejlesztettek ki. Az orvosok ugyanis korábban mikroszkóppal vizsgálták a vizelet szárazanyag-tartalmát, a gép ugyanezt teszi, csak automatikusan: a mintákról felvételt készít, amelyet egy képfelismerő szoftver elemezni tud. Zettwitz Sándor szerint a versenyelőnyük a program, "nekünk sikerült először megcsinálni tényleg jól" - vélte. A családi vállalkozást próbálták felvásárolni külföldi nagyvállalatok, de konkrét ajánlatig sosem jutottak el, mert a Zettwitz család tulajdonosai nem kívánták eladni cégüket.

    Telekommunikációs mellékvágány
    A 77 Elektronika Kft.-t a Zettwitz család hozta létre, és eredetileg Zettwitz Sándor lánya, Gabriella, és veje, Lukács József foglalkozott vele. A gépészmérnök Zettwitz Sándor a család kérésére került a céghez 1991-ben, mivel neki volt műszaki és kereskedelmi gyakorlata. Felesége, aki ma ügyvezetőigazgató-helyettes, a cég ügyvitelét, adminisztrációját felügyeli.

    Az idén 25 éves cég egy 27 négyzetméteres, bérelt lakásból, hat-hét 20-30 éves "sráccal" indult néhány millió forintból, amelyet banki kölcsönből fedeztek. Több telephelyet is béreltek, az üzemi termelés egy albertfalvai 500 négyzetméteres csarnokban kezdődött, majd 1996-ban egy tönkremenő cégtől vették meg (két részletben) a jelenlegi, Fehérvári úti üzemüket.

    A vállalkozás az első üzleti évben 600 ezer forint árbevételt ért el, 1995-ben már 1 milliárd forintot, 2010-ben 9,3 milliárd forintot, idén pedig 10,5 milliárd a kitűzött cél, ami Zettwitz Sándor szerint tartható a jelenleg ismert adatok alapján.

    Egyik beszállítójuk, Vázsonyi László, a fémlemezeket beszállító Metal-Ware ügyvezetője azt mondta, országos hírű, korrekt partnernek tartja" az E77-et. Cége jól jár az elektronikai vállalkozás sikerével, mivel a forgalom növekedésével az ő megrendeléseik is bővülnek.

    Innováció
    Az ügyvezető szerint a siker alapja a kutatás-fejlesztés (K+F) volt, mivel az árbevétel 6-7 százalékát rendszerint az innovációra fordítják, amely "a tulajdonosok zsebére megy", és a cégnél 360 alkalmazottból 60 fő foglalkozik a fejlesztéssel. Zettwitz Sándor szerint "sajnálatos tény", hogy Magyarországon a bevétel egy százaléka alatt van a cégek átlagos K+F-ráfordítás, amiben a magyar szabályozási környezet is szerepet játszik. Szerinte "nem jellemző, hogy a kormányok támogatnák a K+F-et" szemben például Finnországgal, ahol az állam hatékony eszközökkel igyekszik segíteni az innovációt.

    Pakucs János, a Nemzeti Innovációs Szövetség elnöke szerint Zettwitz Sándor a magyar példa arra, hogy magyar vállalkozások hogyan tudnak fejlesztésekkel eredményt elérni. Az E77-et tavaly díjjal is kitüntető szervezet elnöke az [origo]-nak úgy nyilatkozott, hogy Zettwitz invenciózus, újító szellemű üzletember. A K+F kiadások árbevételhez mért magas aránya szerinte a gyógyszergyárakat leszámítva az innovációra legtöbbet költő magyarországi cégek közé emeli a 77 Elektronikát.

    A cég a két termékfajtával aratta mai napig tartó sikereit, de főleg az 1990-es évek második felében a telekommunikációs üzletág is eredményes volt. Az E77 készítette többek közt azt a berendezést, amely a hatról hét telefonszámjegyre való átállásnál gépi hanggal figyelmeztette a telefonálót, hogy eggyel több számjegyet kell tárcsáznia. A vezetékes telefonhálózat visszaszorulásával az üzletág veszteséges lett, és végül 2009-ben bezárták.

Vissza

Kattintson, és olvasson bele a Magyar Diabetes Társaság hivatalos lapjába!

Tovább
Az MDT és az Boehringer Ingelheim pályázata az MDT CSOM XIX. továbbképző rendezvényén történő részvétel támogatására

Pályázni lehet a kongresszusi költség egészére (regisztráció, szállás), vagy pedig résztámogatásra. Kérjük egyértelműen jelezni, hogy a pályázó teljes- vagy résztámogatásra pályázik.

Prof. Dr. Romics László Akadémikus Emlékére Alapítvány

A Prof. Dr. Romics László Akadémikus Emlékére Alapítvány pályázatot hirdet Magyarországon dolgozó, magyar állampolgárságú, 40 éven aluli orvosok és orvos- biológiai kutatással foglalkozó személyek számára. A nyertes pályázó(k) között 500.000 Ft alapítványi adomány, illetve különdíjak kerülnek kiosztásra.

Az MDT és a Boehringer Ingelheim pályázata 45 év alatti diabetológusok nem diabetológiai kongresszusokon történő aktív részvételének támogatására

Az MDT és a Boehringer Ingelheim pályázatot hirdet 45 évnél fiatalabb MDT tagok nem diabetológiai (pl. kardiológiai, nephrológiai, háziorvosi stb.) kongresszusokon történő, de diabetológiával kapcsolatos aktív részvételének (előadás ill. poszter bemutatása, üléselnökség, kerekasztal-beszélgetés) támogatására.

Az MDT és a 77 Elektronika Kft. pályázata a PhD védéssel összefüggő költségek átvállalására

A pályázat feltétele olyan, diabetológiai témájú értekezésnek a Doktori Iskolához történő benyújtása, mely az értekezés témájából írott magyar nyelvű publikációt is tartalmaz.

Az MDT pályázata a diabetológiai liszenszképzés támogatására

A Magyar Diabetes Társaság vezetőségének határozata alapján az MDT pályázatot ír ki a diabetológiai liszenszképzés költségének támogatására. A képzés időtartama 24 hónap, a képzés díját a jogszabály (emberi erőforrások miniszterének 23/2012, illetve 69/2013 sz. rendelete) havi 23000 forintban határozta meg.

Az MDT pályázata nemzetközi folyóiratban elfogadott közlemények publikációs költségének átvállalására

Az MDT pályázatot hirdet nemzetközi folyóiratban elfogadott közlemények publikálási költségének megtérítésére.

Legfrissebb kongresszusok

További rendezvények